دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

گذر از مانع‌سازی‌ها برای دستیابی به اقتصاد مدرن 

گذر از مانع‌سازی‌ها برای دستیابی به اقتصاد مدرن 
یک مسئول در اتاق بازرگانی اعلام کرد:‌ حضور در زنجیره ارزش جهانی به معنای دسترسی به ابزار تکنولوژی برای رسیدن به اقتصاد مدرن است. با فراهم شدن این روند ورود تکنولوژی توسط دانش‌بنیان‌ها انجام می‌شود؛ موضوعی که با مانع‌سازی به تعویق افتاده است.
کد خبر : 877521

سجاد غرقی، نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگارگروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نقش اتاق‌های بازرگانی در افزایش بهره‌وری و کمک به توسعه دانش‌بنیان‌ها، اظهارکرد: اتاق‌های بازرگانی جمع نمایندگان بخش خصوصی و صاحبان کسب‌وکار است و می‌تواند توصیه‌هایی برای حکمرانی بهتر یا شرایط حضور دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد داشته باشد.

حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع با هدف توسعه عرضه محصولات

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: البته اتاق بازرگانی باید واجد این انسجام باشد؛ اما طبیعی است که این اتاق‌ها نمی‌توانند نقشی را که دولت در این زمینه دارد ایفا کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر بخشی از بازار را بازار داخلی بدانیم که نیاز به محصولات معدنی دارند، چرا بهره‌وری و حضور دانش‌بنیان‌ها در این صنایع با هدف عرضه در این صنایع افزایش نمی‌یابد؟، عنوان کرد: وقتی در یک سیستم بسته حرکت شود، توسعه معنا پیدا نمی‌کند. در یک سیستم بسته دسترسی به منابع در اختیار کسانی است که دست بالا را در آن سیستم بسته دارند و در نتیجه بخش‌هایی وجود دارند که خیلی متورم رشد کرده‌اند و بقیه از روند توسعه باقی مانده‌اند به طور مثال در صنعت خودرو، ماشین‌آلات سنگین، آهن و فولاد و ... سود‌ها در صنایع میانی مادر مانند شمش متمرکز می‌شود؛ اما در ابتدای زنجیره که معادن است و در بخش پایانی که صنایع ساخت‌محور هستند، سود‌ها اندک است.

اقتصاد مدرن 

حلقه‌هایی از زنجیره تولید دسترسی بیشتر به منابع سیاست‌گذاری و مالی دارند

غرقی عنوان کرد: علت این امر آن است که یک حلقه به صورت ترجیحی دسترسی بیشتری به منابع سیاست‌گذاری و مالی داشته است و انحصار و قدرت تعیین‌کنندگی به طور قطع در سیستم‌های بسته تغییر نمی‌کند و آنچه که قدرت و تعیین‌کنندگی در بازار را معین می‌کند، دسترسی به بازار‌های جهانی است.

سود انباشته و متورم در پتروشیمی و فولاد

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی مانند پتروشیمی یا فولاد سود انباشته‌شده و تورمی دارند در حالی که در حلقه‌های قبل و بعد از آن‌ها چنین شرایطی وجود ندارد. دلیل آن هم بسته‌بودن سیستم است که خود را منافع این حلقه‌ها تنظیم می‌کند.

عدم قرارگرفتن در زنجیره ارزش با وجود صادرات مواد معدنی

غرقی عنوان کرد: اگرچه صادرات مواد معدنی صورت می‌گیرد؛ اما صنایع و شرکت‌های معدنی در زنجیره ارزش قرار ندارند. امکان عرضه کالا‌ها و مواد معدنی در بورس‌های جهانی و استفاده ازابزار‌هایی مانند فیوچر و هج وجود ندارد.

وی افزود: حضور در زنجیره ارزش جهانی به معنای دسترسی به بازار و ابزار تکنولوژی مدرن است. اگر این روند فراهم شود به طور خودکار ورود تکنولوژی انجام خواهد شد یا توسط دانش‌بنیان‌ها ساخته می‌شود و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت. موضوعی که با مانع‌سازی از سوی برخی مدیران غیر کارشناس همواره به تعویق می‌افتد و باید برای گذر از این موانع برخی از مقررات بازبینی و برای برخی مصوبات تجدیدنظرها انجام بگیرد. 

غرقی تاکید کرد: رویکرد مهم دیگر علاوه بر اتصال به زنجیره ارزش، رویکرد بازار است و دولت باید بداند که محرک اصلی بازار است و اگر گفته شود که قیمت‌های جهانی این قیمت‌ها است و ترجیحات ما این است که عوارض وضع کنیم به معنای قطع ارتباط است و حتی اگر تولیدکنندگان به زنجیره جهانی متصل باشند این سیاست‌ها مخل خواهد بود.

داشتن نگاه غیردستوری تا تسهیل مسیر‌ تکنولوژی

اقتصاد مدرن 

وی عنوان کرد:‌ وصل بودن به بازار هم از نظر تکنولوژی و هم بازار و داشتن نگاه غیردستوری موجب می‌شود تا مسیر‌ها تسهیل شود. باید گفت مسیر‌ها چندان مسیر‌های تعیین‌شده و خطی نیستند و معین نیست که در عرصه معادن به چه شکلی است و مطابق با شرایط راه‌حل‌ها نیز تغییر می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: در شبکه‌های فنی و بازار هست که راه‌حل‌های تولید نیز مطابق با شرایط روز تعیین می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه رشد دانش‌بنیان‌ها در کشور موضوعی جدا از کلان اقتصاد کشور نیست، اظهار کرد: حضور در زنجیره ارزش جهانی به معنای دسترسی به بازار و ابزار تکنولوژی مدرن است. اگر این روند فراهم شود به طور خودکار ورود تکنولوژی انجام خواهد شد یا توسط دانش‌بنیان‌ها ساخته می‌شود و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته